Obstacle Running jaaroverzicht 2013 | Deel 1, de feiten

Sinterklaas is het land uit, Kerst staat voor de deur en het Glazen Huis gaat bijna open. Traditioneel is dit de tijd van het jaar voor lijstjes, overzichten en terugblikken. Dus wie zijn wij om daar als Obstakels.com niet aan mee te doen. Tot het einde van het jaar komen we nog met een aantal dingen. We bijten vandaag het spits af met deel 1 van ons Obstacle Running jaaroverzicht 2013; de feiten.

Infographic Obstacle Running

Jaaroverzicht 2013 | Deel 1, de feiten

Het hele jaar door houden we zoveel mogelijk informatie over de sport bij. Daarnaast hebben we de afgelopen weken nog wat navraag gedaan bij de evenementen zelf om tot een mooie infographic voor ons jaaroverzicht te komen. Daar waar 2012 het jaar was dat obstacle running voorzichtig gelanceerd werd in Nederland kunnen we wel stellen dat de sport in 2013 definitief doorgebroken is. In 2012 waren er vijf runs in het hele land, dit jaar zijn dat er al 21 waarmee het aantal verviervoudigd is. We telden ongeveer 13.000 deelnemers in 2012 en bijna 50.000 in 2013 wat ook ongeveer een viervoudiging is. We hebben voldoende redenen om aan te nemen dat de sport in 2014 behoorlijk gaat groeien in zowel evenementen als deelnemers. De evenementen die we bekend mogen maken staan allemaal op onze kalender en we kunnen alvast verklappen dat er binnenkort nog een aantal mooie evenementen bijkomen.

Evenementen

Afgelopen jaar telden we 21 echte obstacle runs. Ondanks dat het soms voelde dat je uren in de auto moest zitten valt het op dat de echt uithoeken van ons land nog geen obstacle run hebben. Gelukkig gaat daar in 2014 verandering in komen met bijvoorbeeld de eerste run in Limburg. Wat verder opvalt zijn de twee pieken in het jaar. In het voorjaar hadden we even een piekmoment en in najaar werd dat nog eens over gedaan. Komend jaar lijkt er inderdaad weer een piek in het voorjaar te zijn. Het verschil is dat er nu bijvoorbeeld in Mei al zeven evenementen op de kalender voor 2014 staan, tegen nul evenementen dit jaar.

Ondanks dat we vaak geluiden horen dat het geen goedkope sport is lijkt het gemiddelde bedrag voor een run mee te vallen. Een kaartje koste afgelopen jaar gemiddeld nog net geen 35 euro. Dan hebben we het over de langste afstand van het evenement en nemen we de early-bird kortingen die er vaak zijn nog niet mee. De grote events in het buitenland zijn een stuk prijziger.

Ten slotte hebben we gekeken wat de gemiddelde afstand van een obstacle run in Nederland is. We komen op ongeveer 15 kilometer uit. Wat opvalt is dat de afstanden niet zoals bij veel hardloopevenementen 5, 10, 21 of 42 kilometer zijn maar veel verschillende afstanden hebben zoals 9, 12, 14, 16, 16, 19 en 22. We moeten daarbij wel opmerken dat de afstanden wat minder streng gemeten worden als in de hardloopwereld en dat de GPS en officiële afstanden nogwel eens een stukje af willen wijken naar boven of naar beneden.

Deelnemers

En wat kunnen we nog vertellen over jullie, de deelnemers? Afgezien van het feit dat het er een stuk meer zijn dan in het voorgaande jaar hebben we ook een duidelijk verschil in het aantal mannen en vrouwen dat meedoen. We zien nog steeds dat deze verdeling ongeveer tweederde man en éénderde vrouw is. Dit is bij de meeste runs het geval, een uitzondering daargelaten.

Verder hebben we een gemiddelde leeftijd die ongeveer op 30 jaar uitkomt. Wat kunnen we daar nog over zeggen? We hebben het even vergeleken met de twee sporten van waaruit veel deelnemers starten met obstacle running; fitness en hardlopen. Voor de cijfers van het hardlopen hebben we overigens de cijfers van het grootste hardloopevenement van Nederland gebruikt, de Damloop. Opvallend is dat de gemiddelde leeftijd overeenkomt, maar de verhouding man/vrouw geheel anders ligt.

Obstacle RunningHardlopenFitness
Gemiddelde leeftijd30 jaar oud33 jaar oud30 jaar oud *
Percentage mannen69%50%37% *?
Percentage vrouwen31%50%67% *?
Zoals het gezegde gaat heb je leugens, grove leugens en statistieken. We proberen met de cijfers de we hebben kunnen verzamelen een overzicht te geven van de sport. Er kunnen geen rechten worden ontleend aan deze cijfers. Mis je statistieken die je volgend jaar zou willen zien, laat het ons dan weten.

1. Pingback: Jaarovericht 2013 | Deel 2: Voorjaar - Obstakels.com

2. Pingback: 2013-2014: Running, Running, Running! | Dirk Schrama