Jaaroverzicht 2013 | Deel 3: Najaar

vorige week brachten we deel één van ons jaaroverzicht, de prachtige infographic over de sport en deel twee, het voorjaar. Vandaag deel 3 uit ons jaaroverzicht, hierin gaan we in op het tweede deel van 2013, daar waar ook de tweede piek van het jaar lag.

Juli 2013

In juli was het nog zomer in Nederland. Dat was ook wel te merken aan de sport, want er was geen enkele run deze maand. Er werden wel veel nieuwe runs aangekondigd, zagen we de eerste obstacle run estafette en onthulde Mud Masters de Splash Jump. Verder schreven we een topic over veiligheid, een belangrijk punt wat zeker jullie aandacht verdient.

Team Dutch Mud Men

Augustus 2013

In augustus mochten we eindelijk weer los, en hoe! De Elite Off-Road Challenge was een kleinschalige run, maar zeker geen gemakkelijke. Zoek je een run voor liefhebbers, door liefhebbers? Dan zou ik komend jaar in Budel gaan kijken. We hadden deze maand een interview met André, één van de bedenkers en organisatoren van Mud Masters en hadden de primeur hun nieuwe obstakel, Pipe Runner, te onthullen. Omdat het hier wat rustig was zijn we zelf in Schotland gaan kijken hoe het er bij Tough Mudder aan toe gaat.

Kiss of mud

September 2013

In september konden we weer pieken met maarliefst vijf runs. We begonnen in Den Helder met de Ultimate Crossrun, een run die net wat anders is dan de rest. Denk aan een waterkasteel, waterballonnen en een kabouter als je wint. Vervolgens kwam de Fisherman’s Friend Strongmanrun in Hellendoorn, een zeer goed georganiseerde pittige run met veel publiek. Wat volgde was de Break0ut Run in Brabant. Hier waren we zo enthousiast dat we nog een extra rondje gedaan hebben. Het was een vrij snelle run met veel originele obstakels. De dag erna was de tweede run van Strong Viking, de Color Obstacle Run. De Vikings hadden hun huiswerk goed gedaan en een serieuze obstacle run neergezet. Na een kort uitstapje in België, bij de mooie Race Against Nature, kwam het hoogtepunt van de maand; Mud Masters Marathon! Een onvergetelijke dag waarbij we na 42 kilometer obstakels eigenlijk teleurgesteld waren dat hij over was. Mud Masters had zich wederom verbeterd en we kijken uit naar de edities in 2014.

Deze maand hebben we overigens ook onze handige checklist online gezet, omdat we merkten dat we toch nog wel eens wat vergaten.

Review Mud Masters

Oktober 2013

Oktober was de maand dat we mochten gaan afkicken van de modder. Er was nog een mud run, de Tough Dirt Run, die inderdaad behoorlijk Tough bleek te zijn. Verder mochten we twee keer over het asfalt. Te beginnen met de Urbanathlon, veruit de meest natte run van het jaar met de beste vrijwilligers die we gezien hebben. Daarna volgde de Harbourrun in Rotterdam. Een mooie loop om eens kennis te maken met de eerste obstakels in een prachtige omgeving. Verder waren we in België en Luxemburg bij zowel de vermakelijke Neptunus Run op het strand, de zeer goed verzorgde Brugge Urban Trail, de iets tegenvallende Strongmanrun en de leuke Run for our Lives.

Team Dutch Mud Men zijn we vanaf deze maand ook serieus op de kaart gaan zetten. Onze eerste buitenlandreis was naar Tough Mudder Berlin. Als team hebben we hier de hele Tough Mudder samen een grote boomstam meegenomen, wat te gek was.

Verder waren we nog bij de kick-off van Venlo Stormt, onthulde Strong Viking de Hills edities en maakten we kennis met de STORMloop. Naast nieuwe reviewers kregen we nog een aantal gastschrijvers. Zo maakten jullie kennis met Danny, Linda en Ruth en hadden we een interview met Dave van Stress’in Out.

3416139096_837c380969_b

November 2013

In november waren we bij vier zeer verschillende evenementen. In Nederland hadden we de Urban Nature Run, kleinschalig maar erg leuk om bij te zijn. In België was er nog de Gladiatorrun, een pittige run met veel obstakels. Daarnaast waren we bij de allereerste NEW DAWN. Een harde trainingsserie die uit vijf delen bestaat, 19 januari zijn we bij editie twee. Ten slotte schreef onze buitenlandse reviewer Haemish over zijn deelname aan World’s Toughest Mudder, een 24-uurs versie van Tough Mudder.

December 2013

December was de maand van het terugkijken. We hadden nog één run, de Schoone Winter Obstacle Run voor het glazen huis welke met een laag budget, maar veel creativiteit erg succesvol was. Daarnaast zijn we in Duitsland geweest voor Getting Tough, de zwaarste die we dit jaar gedaan hebben. Mijn god, wat was het koud!

Ook waren er drie mooie onthullingen. Ten eerste komt er een WK obstacle running in de VS. Ten tweede gaat Mud Masters naar Duitsland met een heuse marathon editie. Ten derde komt Strong Viking ook met een marathon, The Iron Viking, in Amsterdam.

Ten slotte hebben we een mooie infographic laten maken over de sport en hebben we eerste editie van de Obstaclerun van het jaar gelanceerd. Stemmen kan alleen vandaag nog!

Op naar 2014

Wat een jaar was het voor obstacle running! We hebben hard ons best gedaan de sport zo bekend mogelijk te maken. En met optredens bij zowel RTL Nieuws, Omroep MAX en RTL Koffietijd is dat redelijk gelukt dachten we zo.

Iedereen bedankt voor alles en laten we in 2014 vooral verder gaan met obstacle running!

Obstacle Run van het Jaar